• Vår tanke vid skada.

    Nu börjar seriespelet närma sig efter en lång vinter med mycket träning. Under försäsongen har killarna tränat på riktigt bra, och vi har också arbetat med skadeförebyggande övningar för att minska risken för skador. Vi har märkt att många av spelarna har tagit stora kliv i sin fysiska utveckling. I den här åldern, runt 16 år, händer mycket i kroppen – både när det gäller längd, vikt och muskelmassa. Många växer snabbt, får mer kraft och explosivitet, men är samtidigt i en fas där kroppen kan vara lite i obalans. Det kan göra att risken för skador ökar, särskilt om belastningen blir för hög eller om återhämtningen inte är tillräcklig. Detta är helt normalt, men vi som tränare anpassar träningarna och fokuserar på att hjälpa spelarna att navigera dessa förändringar på bästa sätt. Det är vår uppgift som tränare att hela tiden anpassa belastningen utifrån matchschema, träning och övriga faktorer som påverkar killarnas utveckling. Vi varierar träningarna för att skapa en balans mellan att utmana och att ge tillräcklig återhämtning. Vi följer också upp återkoppling från spelarna och justerar träningens intensitet efter deras behov. Det är viktigt att komma ihåg att för att killarna ska kunna utvecklas på bästa sätt måste vi hela tiden tänka på helheten – inte bara fysiskt, utan också på faktorer som sömn, stress och skola. En viktig punkt för oss som tränare är att alla spelare, oavsett skada, ska vara med på träningen. Även om en spelare inte kan delta i hela träningen eller vissa övningar, ska hen fortfarande vara med och ta del av träningens andra delar. Det handlar om att vara en del av lagets utveckling, även om man genomgår alternativ träning eller rehabövningar. Det är viktigt för både den fysiska återhämtningen och för lagandan. Under försäsongen hade vi också en utbildning där vi gick igenom vikten av kost, sömn och återhämtning. Vi förde även en diskussion i gruppen om vad som är viktigt innan, under och efter match eller träning. För att vi ska prestera på topp både under träningarna och i matcherna är det viktigt att killarna själva tar ansvar för sin egen förberedelse och återhämtning. De måste se till att de är så väl förberedda som möjligt, både fysiskt och mentalt, för att kunna ge sitt bästa. För att motverka skador och ge bästa möjliga stöd när de ändå uppstår, behöver vi som ledare och ni som föräldrar samarbeta tätt. Vi tränare vill gärna ha en öppen dialog, i första hand med spelarna själva. Men om det finns osäkerhet är ni föräldrar självklart välkomna att ta kontakten. Vår grundtanke, baserad på erfarenhet, är att alla spelare med skador ändå bör komma till träningen för att genomföra alternativ träning. Som lag – och tillsammans med föreningen – har vi nu köpt in träningsredskap som kan användas under en rehabfas. Vi ser det som mycket viktigt att spelaren kommer igång med rehab så snart som möjligt. Vid större skador finns det möjlighet att kontakta Örebro Rehab Motions- och Idrottsmottagning för rådgivning och eventuellt besök, om behov finns. Måndag till torsdag mellan klockan 10.00–12.00 finns idrottsspecialiserade sjukgymnaster tillgängliga för telefonrådgivning på 019-602 82 28. Observera att detta är en allmänt tillgänglig tjänst och inte något särskilt för Adolfsbergs IK. Den enda gången vi som ledare tycker att spelarna ska stanna hemma från träning är när de är sjuka. Vi kommer att prata om detta på torsdag på genomgången. P17 9 apr 2025 0kommentarer
  • Eskilstunacupen 12-13/4

    Vi har nu skickat ut kallelse till de spelare som skall spela Eskilstunacupen.. Spelschemat hittar ni här: spelschema Vi kommer att åka fram och tillbaka till Eskilstuna både lördag och söndag. Likt Västeråscupen så är vi i behov av några bilar, förhoppningsvis vill några föräldrar åka och titta på oss så vi får ihop tillräckligt med platser. Kommentera nedan vilken dag du kan köra samt hur många platser för spelare du har i bilen. Du räknar med din egen son som en spelare och vi räknar med att en förare kör spelarna både till och från Eskilstuna. Lördag 12/4 Avresa 07:00 Lugnets IP Matcher 09:00, 13:10, 19:00 Hemma på Lugnet ca 21:00 Söndag 13/4 Slutspel eller placeringsmatch beroende på tabellplacering efter lördag. Efter sista matchen på lördag så vet vi och kommunicerar då vad som gäller för söndag. Tillkommer ändringar så meddelar vi detta så snart som möjligt. Vi kommer att behöva äta något mellan match 2 och 3 på lördag, vi återkommer under veckan med hur vi löser det. P15 8 apr 2025 18kommentarer
  • Information v15

    Hej, Samlad information om veckan. Tisdag: Träningsmatcher mot Lillån, matcherna går samtidigt med start ca 16.15. Samtliga grabbar samlas i omklädningsrummet kl 16.00 för ett snabbt snack. Vi behöver hjälp av föräldrar med att göra planerna spelklara, har du möjlighet att hjälpa till finns föräldragruppen där från 15.45. Onsdag: Träning som vanligt Fredag: Inställd träning med tanke på lördagens cup. Lördag: Vi samlas på plats i Karlstad klockan 09.30. Spelschema och information från FBK Karlstad finns under dokument och i mappen cuper och aktiviteter. Bra med ombyte och skor/ tofflor att varva med mellan matcherna. Föräldrar ansvarar för att barnen har med sig rätt förutsättningar för att kunna ha en bra dag med fotboll och kompisar! Lag svart: Jakov, Ask, Melker, August, Vincent, Noah, Nils J, Hugo, William, Enrique Lag gul: Jakov, Yunus, Ebbe, Arvid, Oliver, Sven, Ville, Soul, Albin, Viggo Söndag Inställd träning. Som alltid, frågor och funderingar kontakta Daniel 😉 Skoj, nu kör vi 1-2 AIK //Ledarna P2013 7 apr 2025 5kommentarer
  • Praktisk information Eskilstunacupen

    INFORMATION FRÅN LAGLEDNINGEN: Plankarta finns under dokument -> Matcher / Cuper 2025 LAG SVART SAMLING 09:15 vid cupkansli / kiosken LAG GUL SAMLING 13:15 vid plan Virtual labs 2 (vi tittar och hejar på lag svart i deras sista match 13:00 först) Efter medaljutdelning för Lag svart räknar vi med att alla stannar kvar och hejar fram Lag gul i deras första match kl 14:00! Vi hinner inte få våra svarta matchtröjor till cupen, därför spelar vi i vårat guldiga andraställ hela dagen! Gemensam samlingsplats under dagen bestäms i samband med första samlingen och information skickas ut i SMS-gruppen löpande under dagen vid behov! Vi tar med partytält till samlingsplatsen! Alla våra matcher spelas på samma yta, så det är inga stora avstånd vi behöver röra oss emellan! Våra lag skall anmäla sig vid aktuell spelplan till matchvärd 15 min före matchstart, därför sker gemensam samling ca 30min före matchstart, respektera dessa tider hela dagen! Föräldrars ansvar är att... ...ordna fylld vattenflaska för alla spelare till samling före matchstart! ...ha kläder efter väder! Viktigt att hålla sig varm och torr mellan matcherna och ha gärna underställ under matchkläderna om det är svalt. ...se till att äta bra och vila mellan matcherna för att orka spela! Undvik godis, sötsaker och läsk så långt det går utan fokusera på frukt, mellanmål, mat, vatten osv! INFORMATION FRÅN ARRANGÖREN: Arrangören hälsar att det är otroligt begränsat med parkering i Kvicksund! Kan ni samåka så gör detta och var ute i god tid! Det tar ca 1h att köra med bil men ni kan behöva gå en bit osv, så ta det i beaktning så ni kommer till samlingstiden för respektive lag! FÖLJ SKYLTAR OCH HÄNVISNING FRÅN PARKERINGSVÄRDAR Använd cykel/gångvägen som är utmärkt till Kvicksunds IP och det är strikt förbjudet att ta genvägar över åkern om man parkerar borta vid skolan / samhället som är huvudparkering under dagen. Det finns tre kiosker med mat och godsaker. Toaletter finns i klubbhusen samt i toalettvagnar på området. Vatten finns vid klubbhusen, fråga i kioskerna om ni är osäkra. Vi hoppas på en framgångsrik dag och att killarna presterar lika bra som senaste matchtillfällena! 1-2-AIK! P2016 7 apr 2025 0kommentarer
  • Laglåten 6 april

    Hej! Hoppas att ni fick hem ett gäng glada killar idag! Jag har lagt upp lite bilder från inspelningen idag. Ljudmaterialet får ni vänta på till låten har världspremiär! Vi ser fram emot att höra den eka över Lugnet och de arenor vi besöker:-) Ett stort tack till Emma, Elenore och Ida som roddat med risifrutti, hamburgare och grillning idag! Goda hamburgare och uppskattat mellanmål. Och så klart ett jätte-tack till Oscar som tog initiativ till den här superroliga aktiviteten och som styrde upp allt på plats. Fullblodsprofffs! :-) Vi ses! // Anders P2014 6 apr 2025 1kommentar
  • Visa fler nyheter